Rusza cykl wirtualnych regat PGE eSailing 2022. W jego ramach Polski Związek Żeglarski i Polska Liga Esportowa, przy współpracy z Grupą PGE, zorganizują pięć wydarzeń, a rywalizacja odbywać się będzie na platformie Virtual Regatta. To największy i najpopularniejszy na świecie internetowy symulator wyścigów żeglarskich zarządzany przez światową federację żeglarską World Sailing.
Cykl wirtualnych regat zostanie zainaugurowany już w czerwcu. W dniach 3-5 czerwca zostanie rozegrany PGE e-Puchar Polskiego Związku Żeglarskiego. Pierwszego i drugiego dnia regat odbędą się wyścigi flotowe, w których będą brać udział wszyscy zgłoszeni zawodnicy. Czołowa dziesiątka uzyska awans do niedzielnych wyścigów finałowych. Rozgrywka tego dnia transmitowana będzie na Twitchu PLE na żywo przez profesjonalne studio Polskiej Ligi Esportowej.
Następnie, w dniach 8-10 lipca rozegrane zostaną zawody PGE e-Puchar Gdynia Sailing Days. Są to regaty, będące częścią esportowych zmagań podczas Gdynia Sailing Days - corocznego festiwalu żeglarskiego, który jest jedną z najważniejszych imprez regatowych w basenie Morza Bałtyckiego. Rywalizacja transmitowana będzie na żywo na Twitchu PLE z profesjonalnymi komentatorami. Wydarzenie, poza wymiarem rywalizacji będzie miało charakter edukacyjny, promujący synergię sportu tradycyjnego i esportu.
We wrześniu czekają nas dwie imprezy. Najpierw, w dniach 9-11 września, odbędą się PGE Mistrzostwa Polski eSailing, a tydzień później - Wielki Finał PGE eSailing Pucharu Polski. Udział weźmie w nim czołowa dziesiątka zawodników całego cyklu, wyłoniona na podstawie rankingu aktualizowanego po każdych wirtualnych regatach. Finał odbędzie się podczas mistrzostw Polski klas olimpijskich w Gdańsku i będzie transmitowany na żywo na Twitchu PLE z profesjonalnymi komentatorami. Cykl wirtualnych regat zamknie grudniowy Zimowy e-Puchar PGE.
W regatach PGE eSailing Pucharu Polski mogą brać udział zawodnicy posiadający licencję sportową lub amatorską Polskiego Związku Żeglarskiego. Klasy regatowe, w których będą mierzyć się zawodnicy, zostaną określone przez organizatora. Platforma Virtual Regatta, na której toczyć się będą rozgrywki, jest dostępna dla użytkowników za darmo i to na wszystkich urządzeniach mobilnych: telefonach, tabletach i na komputerach (na wszystkich platformach jak: Android, IOS, Windows). Jedynym warunkiem jest rejestracja w programie z podaniem podstawowych danych i narodowości. Do wyboru jest cały szereg regat, w których można wystartować a osiągnięte wyniki gwarantują określoną liczbę punktów do rankingu.
Projekt eSailingu jest bardzo atrakcyjny, gdyż promocja występuje nie tylko w zakresie rozrywki, ale również na płaszczyźnie zarówno edukacyjnej, jak i sportowej, co daje dodatkowy potencjał i obszar do zagospodarowania przez PZŻ. Chcemy wykorzystać tę szansę, a perspektywa dołączenia esportu do rodziny olimpijskiej stwarza zupełnie nowe możliwości. Cały świat stawia na rozwój tej formy rywalizacji, także World Sailing i inne krajowe związki żeglarskie mocno rozwijają eSailing. Idziemy z duchem czasu, a współpraca z Polską Ligą Esportową i wsparcie PGE z pewnością przyczynią się do rozwoju wirtualnego żeglarstwa.
- Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego
Bardzo cieszy mnie nawiązanie współpracy z Polskim Związkiem Żeglarskim. To kolejny partner ze świata sportu, który nie tylko dostrzega potencjał inwestycji w rozgrywki esportowe, ale także szuka sposobów na dotarcie do nowej grupy fanów. eSailing rozwija się bardzo dynamicznie i mam nadzieję, że Polska Liga Esportowa dołoży kolejną cegiełkę do popularyzacji tych zmagań
- Paweł Kowalczyk, prezes Polskiej Ligi Esportowej
Polscy zawodnicy w eSailingu uczestniczyli już w poprzednich latach w mistrzostwach świata oraz Pucharze Narodów eSailing organizowanych przez World Sailing we współpracy z Polskim Związkiem Żeglarskim. W ubiegłym roku eSailing stał się jedną z dyscyplin esportowych Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Wirtualne regaty żeglarskie znalazły się pośród pięciu wirtualnych sportów Olimpic Virtual Series w ramach MKOL. Władze światowego sportu olimpijskiego powołały też do życia cykliczną imprezę Olympic Virtual Series (OVS) - to pierwsze w historii, licencjonowane olimpijskie wydarzenie sportów wirtualnych. Pierwsza edycja odbyła się w dniach 13 maja - 23 czerwca 2021 roku. Kolejna edycja zaplanowana jest na przyszły rok.
Źródło: informacja prasowa